środa, 16 marca 2016

Szarlotka z połówek jabłek



Szarlotka to z reguły ciasto pracochłonne i czasochłonne, stąd też niezbyt często się za nie zabieram, pomimo że wszyscy domownicy uwielbiają ją w niemal każdym wydaniu. Chcąc ułatwić sobie pracę, a domownikom umilić deser szukałam rozsądnego kompromisu. Udało się – znalazłam i piekę bardzo często, w różnych wariantach. Ten lubię szczególnie! Niestety nie pamiętam skąd zaczerpnęłam przepis, niemniej jednak tak czy inaczej, jak zwykle trochę go zmodyfikowałam ;)
Użyłam formy o wymiarach 35 cm x 27 cm.

SKŁADNIKI
Ciasto

  • 420 g mąki
  • Łyżeczka proszku do pieczenia
  • 250 g masła (zimnego)
  • 200 g jogurtu naturalnego
  • Laska wanilii
  • 50 g cukru wanilinowego
  • 6 kwaśnych jabłek

Lukier

  • 170 g cukru pudru
  • 1,5 łyżki śmietany 18%


Ciasto
1. Nastawiamy piekarnik na 180 stopni C.
2. Formę smarujemy masłem i wykładamy papierem do pieczenia lub posypujemy mąką.
3. Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia i przesiewamy na stolnicę.
4. Kroimy masło na kawałki i dodajemy na stolnicę.
5. Laskę wanilii rozkrawamy wzdłuż i wyjmujemy nasionka, dodajemy do pozostałych składników.
6. Dodajemy cukier wanilinowy.
7. Zagniatamy szybko gładkie ciasto, następnie dzielimy je na dwie części.
8. Posypujemy stolnicę mąką i rozwałkowujemy jedną część ciasta tak, żeby po przełożeniu do formy pokryła jej dno i boki do około 2/3 wysokości.
9. Obieramy jabłka, przekrajamy je na pół, następnie wydrążamy.
10.  Przygotowane jabłka kładziemy w rządkach na wcześniej rozwałkowanym cieście w formie, wydrążoną częścią do dołu.
11. Posypujemy stolnicę mąką i rozwałkowujemy drugą część ciasta tak, żeby przykryła jabłka.
12. Z pozostałych po nadmiarze ciasta skrawków wycięłam ozdobne, małe serduszka i ułożyłam na wierzchu ciasta - polecam, bo pracy jest odrobinę, a efekt uroczy :) 
13. Zlepiamy brzegi dolnej i górnej części ciasta, wierzch nakłuwamy widelcem.
14. Wkładamy do nagrzanego piekarnika, i pieczemy przez ok. 60 minut, do czasu aż się ładnie zarumieni.
15. Wyjmujemy, odstawiamy do przestygnięcia w formie.
Lukier
16. Cukier puder mieszamy ze śmietaną do momentu uzyskania gładkiej konsystencji.
17. Masę odstawiamy na kilka minut, żeby lukier lekko zastygł, następnie polewamy nim ciasto.

Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Dzwoneczek w kuchni , Blogger