czwartek, 29 marca 2018

Tradycyjny mazurek (ciasto)


Co roku na święta wielkiej nocy piekę mazurka na każde z rodzinnych spotkań. Co roku staram się, żeby były ciekawe. Niejednokrotnie moje eksperymenty kończyły się katastrofą, tym bardziej, że kruche ciasto, na jakim powinien być robiony mazurek, nie jest moim ulubionym rodzajem. Był taki Wielki Piątek, w którym upiekłam aż siedem mazurków, zaś piąty i szósty - w desperacji - jedliśmy z podłogi. Teraz bardzo przyjemnie jest wrócić do tamtych dni wspomnieniami, jednak przyznam, że odnalezienie idealnego przepisu na ciasto zdjęło ze mnie sporo stresu. Polecam go bardzo, zwłaszcza wtedy, kiedy robicie go na ostatnią chwilę :). Z podanych proporcji możemy zrobić dwa mniejsze lub jednego większego mazurka. Pamiętajmy, żeby składniki były zimne. 

Użyłam blachy z wyposażenia piekarnika, którą wyłożyłam papierem do pieczenia. 

SKŁADNIKI


  • 125 g mąki pszennej
  • 60 g masła
  • 50 g cukru pudru
  • żółtko
  • łyżka śmietany 18%

1. Przesiewamy mąkę.
2. Dodajemy pokrojone na kilka kawałków masło.
3. Siekamy składniki nożem, nie dotykając ich rękoma.
4. Dodajemy żółtko i łyżkę śmietany. Szybko zagniatamy ciasto tak, żeby było gładkie.
5. Formujemy kulę, zawijamy ją w folię spożywczą i odstawiamy na pół godziny do zamrażalnika lub na godzinę do lodówki.
6. Nastawiamy piekarnik na 180 st. (u mnie góra - dół bez termoobiegu)
7. Wyjmujemy ciasto i formujemy kształt. Naddatki ciasta usuwamy ostrym nożem.
8. Przekłuwamy ciasto widelcem w wielu miejscach.
9. Z odciętych fragmentów robimy ranty, lub dowolnie ozdabiamy mazurka.
10. Wstawiamy ciasto do nagrzanego piekarnika. Pieczemy ok. 15 - 20 minut, aż do zarumienienia.
11. Po wyjęciu delikatnie, razem z papierem chłodzimy ciasto na kratce do pieczenia.
12. Po wystygnięciu smarujemy wybraną masą (więcej w innych przepisach) i dekorujemy wedle uznania.


SMACZNEGO :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Dzwoneczek w kuchni , Blogger